Milloin? Ilmoittautuminen ja mainostaminen
Kun Vertaistervarit-ryhmää perustetaan, ohjaajat ja taustayhteisö määrittelevät kohderyhmän ja tilan. He sopivat myös, milloin ryhmä kokoontuu, miten ryhmään ilmoittaudutaan ja missä ja miten ryhmää mainostetaan.
Hyvä mainos on selkeä ja houkutteleva. Siinä on kaikki tarvittavat tiedot, mutta teksti on mahdollisimman tiivistä. Kuva viimeistelee mainoksen. Canva on helppokäyttöinen, ilmainen graafisen suunnittelun työkalu, jolla voi halutessaan tehdä mainoksia niin sähköisesti jaettavaksi kuin tulostettaviksi ja ilmoitustauluille vietäviksi.
Mainoksesta tai kutsusta tulee käydä ilmi ainakin seuraavat asiat:
- Mikä ryhmä?
- Missä ja milloin se pidetään?
- Kenelle se on tarkoitettu?
- Toiminta-ajatus
- Maksullisuus
- Ilmoittautuminen ja lisätiedot
Esimerkki some-mainoksesta:
Harkitsetko elintapamuutosta? Kaipaatko tukea, tietoa ja motivaatiota elintapamuutoksen tekemiseen ja ylläpitämiseen?
Tule mukaan Vertaistervarit-ryhmään!
Ryhmä on maksuton ja se kokoontuu kahdeksan kertaa:
- Teamsin välityksellä
- keskiviikkoisin 23.8.-11.10. klo 10-11.30.
Lue lisää ja ilmoittaudu 21.8. mennessä: (linkki yhdistyksen verkkosivuille, jossa lisätietoa ja ilmoittautumislinkki)
#elintavat #vertaisryhmä #elintapamuutos #elintapaohjaus #Vertaistervarit #liikkuminen #syöminen #uni #palautuminen #hyvinvointi #terveys
Esimerkki verkkosivuilla olevasta mainoksesta:
Oletko miettinyt elintapamuutosta? Haluaisitko muuttaa elintapojasi, mutta kaipaat lisää tukea ja motivaatiota?
Tule mukaan Vertaistervarit-ryhmään
keskiviikkoisin 30.8.-18.10.23 klo 10-11.30!
Ryhmässä käsittelemme monipuolisesti syömiseen, uneen, liikkumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä aiheita. Jaetaan kokemuksia, innostutaan ja onnistutaan yhdessä!
Ilmoittaudu mukaan 28.8.23 mennessä tästä.
Ryhmä on maksuton ja se kokoontuu Teamsin välityksellä.
Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmää ohjaava Mirka Jutila p. 050 532 1619, vertaistervarit@psori.fi
Esimerkki Canvalla tehdystä Vertaistervarit-ryhmän mainoksesta:
Kun mainos tai kutsu on valmis, tulee vielä sopia, miten ja missä ryhmää mainostetaan ja kuka sen tekee. Markkinointikanavat määritellään kohderyhmän mukaan. Ryhmän markkinointia suunnitellessa on hyvä miettiä muun muassa näitä asioita:
- Miten tavoitan juuri he, keille ryhmä on tarkoitettu?
- Lähetetäänkö mainos sähköpostilla tai yhdistyksen jäsenviestin yhteydessä?
- Mainostetaanko ryhmää somessa? Missä? (Ohjaajien henkilökohtaiset tilit, puskaradiot, sairastavien Facebook-ryhmät, taustayhteisön somekanavat jne.)
- Tarvitaanko lehti-ilmoitus? Jos tarvitaan, kuka sen maksaa?
Ilmoittautumiset ryhmään voi kerätä verkkolomakkeella tai sähköpostitse. Verkkolomakkeelle (esim. Webropol tai Google Forms) täytetään yhteystiedot (nimi, puhelinnumero, sähköposti, osoitetiedot) sekä mahdollisesti syntymävuosi. Lomakkeen avulla ohjaajat saavat jo etukäteen tietoa siitä, minkä ikäisiä henkilöitä on ilmoittautunut ja missä he asuvat.
Kun mainostus on tehonnut ja ilmoittautumisia on tullut, on tärkeää toivottaa ilmoittautuneet tervetulleiksi henkilökohtaisella viestillä (sähköposti tai tekstiviesti). Näin ilmoittautunut saa varmistuksen ryhmään pääsystä. Lisäksi tervetuloviestissä muistutetaan ryhmän alkamisajankohdasta, kokoontumispaikasta ja kokoontumiskertojen määrästä sekä annetaan mahdollisia lisätietoja, kuten saapumisohjeita kokoontumistilaan. Verkossa toimivaan ryhmään lähetetään osallistumislinkki ja lyhyet ohjeet sen käyttöön. Tervetuloviestissä muistutetaan ilmoittautunutta ilmoittamaan, jos hän ei sittenkään halua tai pääse osallistumaan ryhmään. Näin vapautunut paikka voidaan antaa toiselle ilmoittautuneelle, eikä ilmoittautunutta suotta odoteta saapuvaksi ryhmään.